בנט אוסר על חכ"ים ורבנים להשתתף בעצרת • מה דעת הרב קוק?

    שלמה בן יוסף 7 Comment on בנט אוסר על חכ"ים ורבנים להשתתף בעצרת • מה דעת הרב קוק?
    21:55
    14.05.24
    נתי קאליש No Comments on לאחר הסאגה: מרן הראש"ל קיבל את פרס ישראל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במוצאי שבת פורסם כי יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מפעיל לחץ כבד על רבנים שלא יעלו לעצרת בירושלים. עוד פורסם כי הוא יצר קשר עם חברי סיעתו ואסר עליהם להשתתף בעצרת התפילה מחר.

    מכיוון והבית היהודי מצהיר כי אנשיו הולכים בדרכו של הרב הראשי הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל מעניין לראות מה דעתו של הרב קוק בנושא גיוס בחורי ישיבות.

    בחודש אדר שנת תרע"ז שלח הרב קוק איגרת אל הרב ד"ר יוסף צבי הרץ זצ"ל, רבה הראשי של אנגליה ובאיגרת הוא מדבר על מכאוביו. הנה ציטוטים מלשון הזהב של הרב קוק (המכתב במלא מופיע באגרות הראי"ה מכתב תת"י).

    "במצב בני הישיבות המתנודד כעת, לרגלי הספק אם זכויותיהם יעמדו בעת צרה זו, מתנודד הוא ג"כ המצב הרוחני של היהדות כולה בארץ הזאת, ועלינו החובה הקדושה רובצת היא לנסות את כוחנו להצלתה של סגולתנו הרוחנית – אור חיינו ונשמת רוח אפנו, עמדת תורתנו הקדושה במדינה. את כל הנסיונות אשר
    יבואו לידינו לעשות".

    "לא נסוג אחר מכל פחד, במו אש נלך ולא נכווה, מטרתנו ברורה היא לנו ואחת היא: להציל את נשמת היהדות בממלכה זו התלויה בנימין רבים בקיומם של הישיבות האחדות".

    "וברור הדבר שבשלילתם של הזכויות של חופש בני הישיבה מעבודת הצבא – כעת מטות (נופלות) הישיבות אשר בעמל רב ובמסירות נפש נוסדו, להיות נופלות בלא תקומה חלילה".

    "כעת הגיעה השעה שיעשה את הצעד הנכון להציל מה שהוא יקר לנו מהחיים, אל ייסוג אחור ואל יפחד…
    הממשלה חייבת היא להיות זהירה שלא לנגוע בנימין הנפשיים של כל דת ואמונה, ואנחנו לפי הכרתנו הדתית – חורבנו של הישיבות שיהיה נצמח מלקיחת מבחר בניהן לצבא, הוא לנו חורבן דתי איום נורא…".



    7 תגובות

    מיין תגובות
    1. 7

      בנו של הרב קוק הרצי"ה זעם על השימוש שעשו במכתב הזה נגד הגיוס לצה"ל.
      החילוק בין צבא של גויים לצבא ישראל העומד על משמרת עם ישראל בארצו הוא מתבקש. וודאי אליבא דהרב קוק.

    2. 5

      לבנט לא מפריע בככל שיש חורבן דתי איום ונורא…

    3. 4

      אנא מכבוד מעלתכם!
      באיגרת הנ"ל, מדובר על גיוס בני ישיבה לצבא האנגלי (!) במלחמת העולם הראשונה. הרב קוק רצה להגן עליהם מכל רע, ולכן כתב איגרת זו ע"מ שלא יישפך דמם חלילה במלחמות רשע לא להם על אדמה טמאה.
      גם בראשית שנותיה של המדינה – הוצאו דברים אלו מהקשרם – ופורסמו בחוצות ירושלים.
      ודאי וודאי שכאשר מדובר על הגנת עם ישראל במדינת ישראל, הזמן והמקום, הדיון והמסקנות שונים לחלוטין. ראוי ללמוד את מאמרו של בנו ממשיכו, הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, – 'למצות הארץ', בספר 'לנתיבות ישראל' חלק א'. (ועוד מאמרים בספר הנ"ל)
      וה' הטוב יאיר עיננו
      ברגשי כבוד וייקר לשוקדים על התורה!

    4. 3

      מה שחוזרים על שקר – כאילו הרב קוק היה נגד גיוס לצבא. מצטטים מכתב שהוא כתב לפני כ100 שנה והתייחס לפני שהיתה מדינהומדובר על גיוס לצבא זר, אבל החרדים מצטטים את זה כאילו הוא ח"ו אסר להתגייס לצה"ל. נראה לי שהם יודעים במה מדובר וזה עוד יותר חמור שהם משווים את צה"ל לצבא הרוסי וכיו"ב

    5. 2

      משה מאיר אנא האר את עינינו החרדיות השחורות והפרזיטיות המשתמטות והסבר לנו במה הוא שונה מהצבא הרוסי ?
      ולא שאני סובר שאילו היה הראי"ה איתנו היה נגד גיוס לאותו צבא מדינת "כסא ה' בעולם" אלא שאותו כבר אי אפשר לשאול אבל את תלמידי תלמידיו אפשי ואפשי.
      אז הסבר לכולנו מהו ההבדל בין הצבא הרוסי, האמריקאי, האוקראיני לבין צבא "כסא ה' בעולם" ?

    6. 1

      הגרי"מ חרל"פ זצ"ל, תלמידו המובהק ביותר של הרב קוק, דווקא התנגד לשירות בחורי ישיבות בצה"ל וכן גם הגרי"א הרצוג זצ"ל, מחליפו של הראי"ה ברבנות הראשית.